Aanrijding update: ik ben weer in Nederland
Tweede email, zondag 14 maart 2010
Bas van Dorp


Een overzicht van alle emails vind je hier:

Of ga naar de vorige email:

Hallo allemaal,

Hier een update van mijn mailtje van vorige week. Dit is de laatste grote email denk ik, dus even er doorheen worstelen en je bent er vanaf. Emailtjes e.d. zijn overigens wel welkom, en ik wil ook iedereen bedanken voor de support afgelopen week. Mijn telefoontje heeft overuren moeten draaien om de mails, sms'en en telefoontjes te verwerken. Erg leuk.

Ik ben gisteren via een vliegtuig ("Gipsbombe" in het Oostenrijks..) op het vliegveld van Weeze (nabij Venlo in Duitsland) gedropt en daar door mijn neef naar huis vervoerd. Even langs mijn wat leesvoer ophalen, (al die wel-aangeschafte-maar-nog-niet-uitgelezen-boeken uit mijn boekenkast), en vervolgens naar mijn ouders in Maastricht. Voordeel is dat ik hier een 5-sterren verzorging krijg, nadeel is dat het wat minder centraal ligt voor het geval mensen mij zouden willen opzoeken.

De genezing is tot nu toe uitermate voorspoedig verlopen. Geen infecties in mijn been, en het ziet er naar uit dat ik alle functionaliteit weer terug zal krijgen in mijn voet. Ik krijg wel een soort bult op mijn scheenbeen, omdat 1 spier niet meer in zijn originele huls zit. Er is ook 1 pees die de arts niet heeft kunnen terugzetten (een voetheffer), maar daar zijn er 2 van, en volgens hem ga ik daar niets van merken omdat de andere de functie zal overnemen. Dat klinkt vervelend, maar nu ik hoor wat er had kunnen gebeuren, zijn dit slechts kleine issues. Ik heb blijkbaar erg veel bloed verloren (ik zie er ook erg pips uit op sommige foto's van net na het ongeluk), dus ik denk dat onze snelle actie om mij horizontaal op die motorkap te krijgen ipv verticaal ingeklemd tussen auto en hekje nog niet zo gek was. Ook het feit dat die ambulance-mannen er zo gruwelijk snel waren is mijn redding geweest. Verder zei de opererend arts dat hij maar net mijn voet heeft kunnen redden. De voetzenuw lag helemaal bloot, maar was onbeschadigd. Dit soort zaken vertellen ze je pas na een paar dagen. Dat is waarschijnlijk voor mensen die helemaal van slag zijn bij dit soort ongelukken.

Vrijdag hebben ze me ook nog ingegipst, om de enkel te fixeren. De reden is dat de pees dan beter kan helen.

Wat veelgestelde vragen:

Waarom was er geen Hubschraubereinsatz?
Het weer was te slecht om met hefschroefvliegtuigen te vliegen. Een ticket van de piste naar het ziekenhuis kost overigens 2000 euro heb ik gehoord.

Waren er nog mooie verpleegsters?
Ja, maar vanwege het vele bloedverlies heeft men die uit mijn buurt gehouden. Het risico op bewustzijnsverlies is anders te groot.

Welke staalsoort is er gebruikt in de pen?
Weet ik niet. Ik weet wel dat het een Smith & Nephew is, van het type Trigen, 34 cm lang en 10 mm dik:
Trigen serie op Smith & Nephew
Waarschijnlijk een 7163-1334 Trigen Distal Tibia Nail:
Trigen Tibial (scheenbeen) pagina
Volledig ongeschikt voor de BBQ zo te zien, maar wel mooi aan de muur of geschikt als slagwapen binnenshuis.

Staat het in de krant?
Ja best wel. Ik heb hier 4 verschillende Oostenrijkse kranten, waarvan sommige met foto's. De Telegraaf had vrijdag een heel kort stukje op pag. 9. Op internet staat ook van alles, zoals hier: artikel op tt.com
(check de galerie met bilder, zijn er 3).

Zijn er meer foto's?
Ja. Bijvoorbeeld deze 3, gemaakt door Rik met mijn telefoon:

  • Het losgemaakte hekje, met doppenset zichtbaar
  • Ik op de motorkap, met niet zo'n vrolijk gezicht. Beetje wit ook. Dat oranje hesje had ik overigens al aan, dat hoorde bij de snowboard-outfit.
  • De verkeerssituatie goed zichtbaar: doorlopende weg, geen bochten. En 1 foto gemaakt door Dennis Verhagen met zijn toestel:
  • De kraan die de Bimmer gaat wegtakelen (kijk vooral niet naar het bloed op de motorkap)
En 1 foto gemaakt door een Oostenrijkse journalist:
  • Bas in bed met de leider van het ambulance-team
(Bekijk de Pagina met alle foto's.)

Heeft die vent zich nog gemeld?
Nee. Vrijdagochtend heeft zijn moeder mij nog wel gebeld, maar ze had geen tijd om langs te komen want ze moest werken (ik eigenlijk ook, maar goed...). De smoes was dat ze mij niet konden vinden (ze had wel mijn email en de tel. nrs van Rik en Joris, dus ja), maar toen ze in de krant las dat ik in Schwaz lag, heeft ze dat ziekenhuis gebeld. Het maakt voor mijn genezing niet uit, maar ik sta er wel van te kijken dat er in het godsvrezende Oostenrijk dit soort lui rondlopen. Ik ben verder gewoon netjes gebleven tegen haar. Ik heb wel nog gevraagd van wie die auto was: van die gast zelf blijkbaar. Toen ik 18 was had ik niet zo'n mooie auto, nu nog steeds niet trouwens ;-) Ik denk dat ze gingen bellen toen die foto's op internet en in de kranten kwamen, want daar kun je goed zien waar het is en met welke auto het is gedaan. En die vent woont daar in de straat dus de buren weten over wie het gaat.

Hoe reageren mensen onder stress?
Ikzelf blijkbaar uitzonderlijk goed. De ambulancebroeder had nog niet eerder iemand meegemaakt die gewoon rustig bleef in deze situatie. Ik raad overigens iedereen aan om rustig te blijven in zo'n geval. Immers als je gaat lopen schreeuwen of je gaat opwinden, dan verlies je veel sneller bloed dus dan is er minder tijd voor de professionals om de boel te redden (geloof het of niet, maar dat was mijn redenering op dat moment). Door te schreeuwen raken ook andere mensen in paniek, en dat is niet handig want die mensen zijn nodig om je te helpen. Ik heb me wel actief bemoeid met wat er moest gebeuren, maar tussendoor een paar keer rustig ademgehaald om weer helemaal Zen te worden. Rik en Jannis bleven ook uitermate rustig en rationeel. Heel anders dan de chauffeur en zijn bijrijder die als een dwaas aan de auto en aan het hek begonnen te trekken, in willekeurige richtingen, wat natuurlijk niks oplevert. Als derde categorie waren er nog Franz (de huisbaas) en een of andere toeschouwer die gestopt was: deze mensen doen niets en blijven als versteend staan. Voordeel aan deze mensen was wel dat ze goed reageren op duidelijke instructies zoals: "haal je doppenset" resp. "bel een ambulance".

Hoe krijg je het voor elkaar om uitgerekend door een BMW te worden aangereden? En heb je het logo er nog afgebroken?
Tja, het is in ieder geval een stuk stijlvoller dan met een Opel of een Hyundai. Ik ben ook blij dat het geen BMW X5 was of een soortgelijke voetganger-killer waar men tegenwoordig mee rondtuft (U kent ze wel: "Ja dan zit ik lekker hoog en heb ik meer overzicht. Het feit dat voetgangers en fietsers dan helemaal geen reet meer zien in het verkeer interesseert mij niet, want ik ben nu eenmaal zo'n type wat alleen maar aan zichzelf denkt."). Ik ben ook blij dat het een moderne auto was, met een bumper die is ontworpen om voetgangers te beschermen, anders was mijn linkerbeen ook plat geweest. Ik heb nog aan het logo gedacht, maar toen ik eenmaal los was leek het mij beter om zo rustig mogelijk te gaan liggen.

En nu?
Ik blijf hier een tijdje bivakkeren in Maastricht. Weet nog niet hoe lang (ik gok 1 a 3 weken), het hangt er vanaf wanneer ik weer een beetje vooruit kan. Ik mag/kan inmiddels op krukken lopen, maar niet te lang omdat ik die voet niet te lang naar beneden kan houden. Het gips moet er nog 4 weken op zitten, maar deze week het er even af omdat ze in het ziekenhuis nog de hechtingen uit mijn been moeten halen, en opnieuw gipsen. Daarna rustig aan de belasting opbouwen met krukken, en na ongeveer 12 weken (na nu) zou ik weer moeten kunnen lopen met normale belasting. Dat is ook het moment dat ik weer mag autorijden.

Conclusie: erg bizar ongeluk, zwaar gewond, maar veel geluk gehad want ik ga hier uit komen en deze zomer zit ik weer gewoon op een zeilbootje.

Groeten uit Maastricht,

Bas

Deze email had 3 foto. Alle foto's staan bij elkaar:

Ga meteen naar de volgende email: