Welkom op de webpagina met het reisverslag van Jan en Arno Vissers tijdens London 2 Brighton 2005!

L2B schildje

Het schildje waar het allemaal om te doen was!


Dit is een kort verslag van de ervaringen van Jan en Arno Vissers van de 5 daagse trip to London.


Dag 1:

Vrijdag de 13e Mei 2005 Vertrek s'morgens om half zes vanuit Erp met de Mini 1100 special uit 1977, volgeladen met gereedschap en proviand voor misschien wel 10 dagen want je weet maar nooit waar je strand. En gestrand waren we dus en wel +/- 45km voor Calais (waar we de boot moesten halen van 11.15 uur)een knal waarop we allebei zijden wat gebeurd hier, maar dat was snel duidelijk, we hebben iets op de voorruit gekregen (vermoedelijk een te grote steen) waardoor deze verbreiselde in duizende stukjes en ons zicht dus wel heel beperkt werd en we dus moesten stoppen. Toen we een deur dichtgooide vielen de eerste stukjes er al uit dus hebben we de rest ook maar met behulp van de vriendelijke Franse ANWB, die toevallig langs kwam rijden, eruit getikt zodat we zonder voorruit toch nog op tijd de boot konden halen want die wacht natuurlijk niet op ons. Gelukkig had hij een half uurtje vertraging en haalden we het nog met gemak.
We dachten dan laten we er in Dover wel een nieuwe ruit inzetten. Maar mooi niet in heel Dover was geen mini dealer of sloper te vinden, wel een Politieagent in Burger die ons vertelde dat we voor het Politie bureau fout geparkeerd op een trottoir stonden zonder voorruit wat dus blijkbaar ook niet mocht. Wij het hele verhaal verteld en gezegd dat we op zoek waren naar een garage, hij gaf ons inlichtingen wat te doen en vertrok weer, dus nog geen voorruit voor ons.
Uiteindelijk bij een Bandenhandel gaven ze ons via een soort gouden gids een adres in Ramsgate 25 km verderop waar we een ruit zouden kunnen kopen en laten monteren dus wij ons weer ingepakt en vol goede moet naar Ramsgate en jawel hoor na even zoeken daar vonden we inderdaad de Garage Mannas Hutte waar we een gebruikte met Engels kenteken gegraveerde en gelaagde ruit met een nieuwe rubber konden kopen en laten monteren. Om half vijf s’middags was de klus geklaard en konden we verder richting Londen vertrekken, waar we na het nodige zoeken om half zeven de Camping Cristal Palace bereikten. Hier stonden al meerdere Nederlandse Mini's die ons onderweg tijdens onze pech al toeternd en zwaaiend voorbij reden. Achteraf zeiden ze wel dat ze wilden stoppen, maar dat ze ons te laat zagen en dus maar volle speed ons voorbij reden. Weer ons verhaal gedaan en de tent opgezet wat gegeten en gedronken en kennis gemaakt met de overige Minirijders en bijrijders. Even later zagen we dat de mini ook iets wat scheef stond en uiteindelijk bleek er door een te groot gat in de weg een kogelgewrichtbusje stuk te zijn gegaan. Niet echt ernstig, want we konden gewoon doorrijden en hadden nu een iets wat verlaagde mini, wist een andere miniliefhebber ons te vertellen. De zondag zouden we wel gaan shoppen voor nieuwe bussen op de boulevard . Savonds nog wat pintjes gepakt en op tijd ons bedje opgezocht het was immers vrij koud daar.

Dag 2:

Zaterdag 14 Mei 2005. Na onze roes uitgeslapen te hebben een Engels ontbijtje gemaakt met gebakken eieren en wat inspecties aan de auto uitgevoerd zijn we s’middags naar het plein gegaan waar de eerste Engelse mini's aankwamen om te overnachten. Vele mini's bekeken en bestudeerd wat er allemaal niet mogelijk is met een mini. Je houd het niet voor mogelijk wat ze er van maken, van verkorte 2 zits cabrio's tot verlengde limosines. En van Big Food's tot en met een kompleet Honda V-tech blok erin gebouwd. Speciaal geprepareerde cocpits tot en met een compleet ingebouwde computer achter de achterklep, dus klep open draadloos toetsenbord en muis eruit en in de relaxkuipstoel achter de auto en gamen maar, met 2 keer 1000 watt boxen en een woofer ernaast gebouwd. Tot s’avonds wat rond gekeken tot het ongeveer donker werd toen een eindje gaan lopen omdat het voor de tent zitten te koud was en een kroegje opgezocht, maar daar stonden we binnen 2 min.weer bijna buiten. Er was een of andere burenruzie tussen een paar dames, waar de heren zich met grof geweld ook mee moesten bemoeien, wij dus vlug aan de kant gaan staan en daarna een box wedstrijdje op de TV gekeken en ‘n paar pintjes gepakt. Rond half 23 uur ging de tap al weer dicht want er was wederom een onenigheidje tussen een paar stamgasten, dus wij uiteindelijk maar weer richting camping gegaan en toen ons tentje weer ingedoken.

Dag 3:

Zondag 15 mei 2005 De grote dag voor de Rit London to Brighton. S'morgens om vijf uur bedje uit om op tijd te zijn om de tickets,T-shirt,DVD,schild en sticker op te halen. Terug naar de Camping om te ontbijten en om om half negen weer terug te zijn voor de briefing en de start om de eerste mini's te zien vertrekken richting Brighton. Nadat aanschouwd te hebben zijn we terug naar de camping gegaan om ook met onze mini richting Brighton te vertrekken in dezelfde stoet mee natuurlijk het was gewoon ieder op eigen houtje met de routebeschrijving in de hand richting Brighton. Onderweg nog vele mini’s zien staan met stukken en daar konden we wel hard om lachen, want ons mini-tje is niet de jongste meer en hield het wel prima. Daar rond 11 uur aangekomen met zo'n 2500 Mini's aan de Boulevard om in drie banen op te stellen. Auto op slot en shoppen maar langs heel veel stands met oude en nieuwe onderdelen. De nodige aankopen gedaan van allerlei kleine en grotere onderdelen die we toch binnenkort nodig hebben van startmotor tot en met koppelingsplaat met drukgroep en druklager toe. Wat geeten aan de Boulevard en wat stuurvaardigheid en slip demo’s gekeken, gesleuteld tot tegen de avond en ongeveer als laatste van de boulevard vertrokken terug naar de Camping in Londen. S'avonds met z’n negenen, een paar heel gezellige Nederlandse minilui leren kennen, lekker doorgezakt op de camping tot in de kleine uurtjes.

Dag 4:

Maandag 16 Mei Onze roes weer uitgeslapen en met dezelfde stelletjes een heerlijk Engels ontbijt gaan eten in Joanna's restaurant om +/- 11 uur om daarna afscheid van hun te nemen want zei gingen weer richting Holland. S'middags een buskaartje gekocht en naar hartje Londen vertrokken om daar een wandeling te gaan maken langs o.a.Buckingham Palace, Westminster Abbey , Big Ben, St.Paul's Catedraal, de Milenium-, de London en de Towerbridge vervolgens gezellig wat gegeten en s'avonds weer met de Metro en de bus terug naar de camping . Nog wat pintjes gedronken in 'n pub ( 'n soort lounge) en rond twaalven ons tentje weer in gedoken.

Dag 5:

Dinsdag 17 mei 2005. De dag van de terugreis naar Holland. Om 1 uur vertrokken op de camping nadat we alles netjes hadden in gepakt en de auto gecheckt. Om 3 uur waren we weer in Dover waar om kwart over drie de boot vertrok richting Calais. Om zes uur NL tijd in Dover aangekomen en s'avonds om kwart voor tien waren we weer heelhuids en verder zonder stukken terug in ons vertrouwde Erp. Niet slecht, maar dat kwam dan ook doordat we een paar boeken op de zondag hadden gekocht waardoor we de mini op en top met de ontsteking af konden stellen. Hij haalde daardoor weer met gemak de 120 op vlakke stukken. Na de balans op gemaakt te hebben, bleek dat hij wel een ruime 4 liter olie opgelurkt had over een 1200 kilometer schatten we. Dit weten we niet zeker want de teller bleef zo nu en dan nog wel eens hangen.

Al met al dus een schitterend weekend en weer een belevenis rijker. En nu weer op naar Bataviaweekend in lelystad om daar lekker bij te kletsen en vooral flink te BBQ-en en pinten te gieten.

Klik hier om alle foto's, die gemaakt zijn op deze trip, te bekijken!